— zur deutschen Seite wechsen —

Tilo Hähnel



Books and Chapters

»Björk«, »Mahalia Jackson«, »Robert Johnson«, »Al Jolson«, »Ma Rainey«, »Ethel Waters«,
In: Lexikon der Gesangsstimme (= Instrumenten-Lexika 5). ed. by A.-C. Mecke, M. Pfleiderer, B. Richter und T. Seedorf (2016).


Stimme, Kultur, Identität - vokaler Ausdruck in der populären Musik der USA (1900–1960). ed. by M. Pfleiderer, T. Hähnel, K. Horn and C. Bielefeldt (= texte zur populären musik 8). Bielefeld: transcript (2015). | [bib]
therein:

with Axel Berndt: »Investigating Music Performance and Perception via Interaction.« In: Works in Audio and Music Technology, 2012–2015. ed. by A. Berndt. Dresden: TUDpress (2015), p. 129–154. | [bib]

Baroque Performance – a research study on eighteenth century music performance (= Studies in Cognitive Musicology 2). Osnabrück: Electronic Publishing Osnabrück 2013. | [bib]

Auf der Suche nach der inneren Uhr. Musikalische, psychologische und neurologische Konzepte des Timings (= Osnabrücker Beiträge zur systematischen Musikwissenschaft 14). Osnabrück: Electronic Publishing Osnabrück 2008. | [bib] [Rezension]

with Axel Berndt: »Investigating Music Performance and Perception via Interaction.« In: Works in Audio and Music Technology, 2012–2015. ed. by A. Berndt (in preparation).


Articles

with Axel Berndt, Rainer Groh, Martin Pfleiderer and Felix Schönfeld: »Vocalmetrics. An interactive Software for Visualization and Classification of Music.« In: Proceedings of the 9th Audio Mostly: A Conference on Interaction With Sound. Aalborg 2014. | [bib]

with Felix Schönfeld: »Vocalmetrics: Exploring Multiple Dimensions of Singing in Early Popular Music Recordings.« In: Proceedings of the Sempre MET 2014. Researching Music, Education, Technology: Critical Insights. Hg. v. E. Himonides und A. King. London 2014: 145–147. | [bib]

»Vokale Ausdrucksmuster im Kontext von Star-Images und kulturellen Stereotypen. Eine exemplarische Analyse der Vokalstile von Bert Williams und Bing Crosby.« In: SAMPLES. Online-Journal der Gesellschaft für Popularmusikforschung e.V. (12). 2014. | [bib]

with Tobias Marx and Matin Pfleiderer: »Methoden zur Analyse der vokalen Gestaltung populärer Musik.« In: SAMPLES. Online-Journal der Gesellschaft für Popularmusikforschung (12). 2014. | [bib]

»Musical Plausibility: Estimation and Synchronisation.« In: Musicae Scientiae (17). 2013: 410–428. | [bib]

with Axel Berndt: »Studying Interdependencies in Music Performance: An Interactive Tool.« In: Proceedings of the 11th International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME). Oslo 2011: 48–51. | [bib]

with Axel Berndt: »Synthetic and Pseudo-Synthetic Music Performances: An Evaluation.« In: Proceedings of the 3rd International Conference of Students of Systematic Musicology.Cambridge 2010. | [bib]

with Axel Berndt: »Expressive Articulation for Synthetic Music Performances.« In: Proceedings of New Interfaces for Musical Expression (NIME2010). Sydney 2010: 277–282. | [bib] [Sound example: tempo and articulation (Fantasy Nr. 10 für Flöte Solo von G. P. Telemann)]

»From Mozart to MIDI: A Rule System for Expressive Articulation.« In: Proceedings of New Interfaces for Musical Expression (NIME2010). Sydney 2010: 72–75. | [bib] [Sound Example: Allegro (Concert for Flute in D Major by G. P. Telemann)]

with Axel Berndt: »Expressive Musical Timing.« In: Proced. of the Audio Mostly 2009: 4th Conf. on Interaction with Sound. Glasgow, 2009, S. 9–16 | [bib]


Unpublished talks and fragments


Former Articles and Interviews